Uchwała krajobrazowa pozwala miastom i gminom określić zasady funkcjonowania reklam w przestrzeni publicznej na podstawie ustawy z dnia 27 marca 2003 r. o planowaniu i zagospodarowaniu przestrzennym, a także ustawy z dnia 24 kwietnia 2015 r. o zmianie niektórych ustaw w związku ze wzmocnieniem narzędzi ochrony krajobrazu. To na podstawie tych dwóch dokumentów władze miast mają prawo ograniczyć możliwość stawiania nośników reklamowych, usuwania już tych istniejących czy wprowadzenia przestrzeni wolnych od jakichkolwiek reklam. To niestety nie wszystko, ponieważ uchwała krajobrazowa narzuca gabaryty reklamy w określonych strefach czy materiał, z jakiego ma być wykonana.
Co miasto, to obyczaj
Uchwała krajobrazowa jest niezbędna do zapanowania nad porządkiem miasta i efektem wizualnym, którego „nie zaśmiecają” tablice i billboardy reklamowe, nie mniej regulacje dotykają nie tylko wielkoformatowych nośników reklam, ale także szyldów, pylonów czy banerów. Ogólna zasada jest taka, że im bliżej centrum miasta, tym co raz mniej krzykliwych reklam powinno pojawiać się w przestrzeni wspólnej, ale nie ma co do tego reguły, ponieważ uchwała krajobrazowa dla każdego miasta może być inna. Na te chwilę ograniczenia i regulacje związane z reklamowaniem się przez przedsiębiorców wprowadziły 32 miasta, nie mniej w tym gronie znajdziemy te największe w Polsce, a to komplikuje przeprowadzania kampanii reklamowych. Problemem nie jest wyłącznie zastosowanie się do wymogów konkretnych uchwał, ale niekiedy ich długość. Jeżeli prowadzimy biznes ogólnopolski i chcemy wykorzystać promocję w różnych miastach, przebrnięcie przez zapisy uchwał i dostosowanie się do ich wymogów wymaga zatrudnienia specjalnego działu, który będzie mógł rzetelnie i zgodnie z prawem przeprowadzić kampanię reklamową.
Jesteś ciekawy jakie regulacje uchwały krajobrazowej obowiązują w największych miastach w Polsce? Sprawdź artykuł pod adresem https://www.znajdzreklame.pl/blogreklama-zewnetrzna-outdoor/wplyw-uchwal-krajobrazowych-na-reklame-ooh-w-polsce/.
Jak promować się w miastach z uchwałą krajobrazową?
Przede wszystkim powinniśmy uświadomić sobie jako przedsiębiorcy, że reklama zewnętrzna to cały szereg działań i przygotowań. Począwszy od projektu, wydruku, poprzez wybranie miejsca i odpowiedniego nośnika reklamowego, aż po montaż. W miejscowościach, w których obowiązuje uchwała krajobrazowa dochodzi jeszcze dokładne zapoznanie się z jej treścią, a następnie stworzenie reklamy zgodnie z jej wytycznymi. Bez względu na to, czy chcemy reklamować się w mieście, w którym uchwała obowiązuje lub nie, warto skorzystać z usług firm posiadających doświadczenie w reklamie outdoorowej i działających kompleksowo. Przykładem może być Znajdzreklame.pl, które posiada największą bazę nośników reklamowych w Polsce, najbardziej bogatą ofertę w kwestii formatów reklamowych, a także umiejętności poparte wieloletnim doświadczeniem i pozytywnymi opiniami Klientów.